måndag 11 juni 2012

En spontanare i Hong Kong

Jag skulle egentligen ha varit i Hong Kong från fredag till tisdag men jag blev på grund av oförutsedda händelser på jobbet tvungen att korta ner besöket. Det gjorde att jag tyvärr fick ställa in mitt sedan länge bokade besöket på restaurang Amber, en tvåstjärnig restaurang som jag hört mycket gott om. Trots att det finns två trestjärniga krogar i Hong Kong (båda dessa ligger för övrigt på samma hotell: Four Seasons) vet jag flera som ändå rankar Amber högst.

Med ett par dagars varsel gick det inte att få bord på de bästa restaurangerna så vi fick vara lite spontana i stället. Spontaniteten ledde oss till M Bar på Mandarin Oriental, en riktigt cool bar på 25:e våningen med underbar utsikt över både Hong Kong-ön och Kowloon. De hade Krug Grande Cuvée på glas vilket jag inte kunde motstå och sedan bad vi om menyn för tilltugg. Förutom barmenyn gick det att beställa mat från grannrestaurangen Man Wah, en enstjärnig kantonesisk restaurang. Det lockade mer än barmenyn och det slutade med att vi tog hälften av Mah Wahs förrätter:

Roast suckling pig
Marinated chicken, soya sauce
Shanghai style smoked codfish
Shrimp spring rolls, garlic


Maten var riktigt bra men kanske inte riktigt så avancerad som man förväntar sig av en Michelinkrog. Ganska söt mat generellt men det kanske så kantonesisk mat är?

Kombinationen cool bar, Krug och den här maten var i alla fall svårslagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar