söndag 13 maj 2012

Världens bästa champagne på halvflaska

Det har varit en bra champagnehelg. I fredags korkade jag upp en Krug Rosé på halvflaska till middagen. Jag utnämner Krug Rosé till världens bästa champagne som finns på halvflaska – den enda som kan konkurrera är vita syskonet Krug Grande Cuvée.

Både Krug Rosé och Krug Grande Cuvée blir bäst efter några års flasklagring och på halvflaska sker den här processen mycket snabbare. Halvflaskan som jag öppnade i fredags hade redan en hel del skön mognad trots att den är relativt nyinköpt.

Krug Rosé finns bara att köpa på helflaska i Sverige medan Krug Grande Cuvée på halvflaska finns i beställningssortimentet.

En halvflaska är lagom nu när min fru är gravid men jag blev på så gott humör att jag inte kunde låta bli att korka upp en champagne till. Det blev en Jacques Selosse Initiale degorgerad 2011. Det var ett misstag – Initiale behöver mer tid än så efter degorgering för att komma till sin rätt. Den var platt och intetsägande och det var naturligtvis tufft att komma efter Krug Rosé. Jag nöjde mig med ett litet glas, förseglade flaskan och stoppade in den i kylen.

Igår hade vi gäster och jag plockade fram Jacques Selosse:n igen. Ett dygn med luft hade gjort underverk. Plötsligt var det en av de bästa Initiale jag smakat och en indikation på hur bra mina andra flaskor med samma degorgeringsdatum kommer att bli om några år. Typisk Selosse:ig med ekfat och en skön exotisk fruktsötma, ungefär som en Selosse Substance light.

Efter det blev det en Pierre Peters Cuvée Spéciale 2002 Les Chetillons, en av mina favoritchampagner. 2002:an är lite ung fortfarande men jag tror att den kommer att bli riktigt bra om några år. Den är tyvärr slut på Systembolaget men jag skulle tro att 2004:an dyker upp någon gång i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar