onsdag 30 maj 2012

Umu, den bästa japanska restaurangen i London

Igår åt jag på Umu, den bästa japanska restaurangen i London. Konkurrenterna om den titeln är de två Noburestaurangerna som jag har besökt ett antal gånger, men maten på Umu håller högre klass. Sushin och sashimin var helt sagolik, och jag kan särskilt rekommendera deras moderna sushiurval, i synnerhet foie gras-sushin.

Jag har tidigare skrivit om att stjärnkrogar i London håller rimliga priser (till exempel Hibiscus, Wild Honey och Zafferano) men det gäller inte Umu. På Umu är det i stället svindyrt och det gäller både mat och vin. Varje sushibit kostar mellan 5 och 8 pund, så om man vill bli mätt kommer det att landa en bra bit över 100 pund per person för bara maten.

Jag beställde champagne till maten och lyckades välja två viner i rad som visade sig vara slutsålda (Philipponnat Cuvée 1522 Rosé samt Billecart-Salmon Blanc de blancs 1998). Det är alltid irriterande när viner som står med i vinlistan inte finns hemma och det drar ner betyget. I stället tog jag in en Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois 1998. Det här en champagne med stor flaskvariation men gårdagens var pigg och trevlig. Sedan blev det en lite för ung vit bourgogne, en Domaine Leflaive Puligny-Montrachet 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar