torsdag 17 maj 2012

Pubologi värt besök och återbesök

I förrgår besökte jag Pubologi för andra gången. Pubologi är en så kallad gastropub, men betoning på gastro(nomi). Maten håller högsta klass och överträffas i Stockholm bara av Michelinkrogarna. Detta i kombination med trevlig stämning och bra service gör det här till en av krog-Stockholms höjdpunkter.

Nästan alla rätter är mellanrätter och rekommendationen är att äta två för att bli mätt. Jag tog:

Veigadarte & Las Remolachas, Saltbakade röda betor och picklade gula betor. Serveras med marinerad Veigadarte-ost kräm på rostad jordärtskocka, hasselnötter och vattenkrasse.

Hamburguesa Especial, Träkolsgrillad hamburgare på grovmalen hängmörad högrev från Svartådalen. Serveras i vår sesambeströdda rostade brioche-bulle med Panceta Iberico de Bellota, Manchego-ost, tryffelemulsion och picklad silverök. På sidan serveras våra Panko-friterade lökringar.

Som ni hör av beskrivningarna är det inte pubmat det är fråga om, utan snarare avancerad restaurangmat. Det vattnas i munnen bara jag skriver om de här rätterna.

För ölintresserade finns det ovanliga och spännande ölsorter att välja på, men de har också ett mycket bra vinutbud. En rad viner finns uppställda runt väggarna så att man kan gå runt och botanisera själv. När vi bad om en Bordeaux ställde servitrisen fram 7-8 flaskor på vårt bord som vi fick välja mellan. Priserna stod på lappar på flaskhalsarna. Ett koncept jag gillar!

Vi började med en flaska champagne, en Vilmart Coeur de Cuvée 1997, och tog sedan en Château L'Evangile 2003. Båda var mycket bra. Vilmart är en av mina absoluta favoritodlare och 1997 är en mycket bra årgång av Coeur de Cuvée. Château L'Evangile var en ny bekantskap för mig och en påminnelse om hur bra Bordeaux kan vara.

Före besöket på Pubologi hade vi tänkt ta en fördrink på grannen 19 glas, en vinbar med gott rykte. Jag förstår inte vad det goda ryktet kom ifrån, jag blev inte särskilt imponerad av varken vinlistan eller stämningen. Glaschampagnen Palmer blanc de blancs 1997 för 199 kr glaset får betraktas som rena rånet, icke värdigt en vinbar. Vinintresserade bör i stället gå till Eriks vinbar (700 meter bort) eller Djuret (100 meter bort).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar