tisdag 15 maj 2012

Inte särskilt spännande dryckesauktion i maj

På måndag är det dags för majupplagan av dryckesauktionen och igår presenterade Stadsauktion listan över objekten. Champagnedelen är ovanligt tråkig med en rad objekt som mycket nyligen kunnat köpas på Systembolaget.

Mest intressanta köpobjekt är Dom Pérignon 1988 på magnum och två poster Salon 1988 på magnum (här och här). 1988 är en fantastisk årgång för Dom Pérignon och att den är på magnum är ett stort plus. Salon 1988 på magnum är antagligen ett vin för källaren.

Bollinger Grande Année 1976 provade jag på magnum för tre år sedan och det var en stor upplevelse, en av mina allra största champagneupplevelser. Men på flaska och med oklar historik är det att betrakta som en chansning – om den till exempel är lagrad lite för varmt så är den kanske inte ens drickbar nu. Samma gäller Dom Pérignon 1971, en årgång jag inte provat.

Selosse Initial gick att köpa genom Franskabolaget i höstas för 595 kr/flaska. Utropspriset på auktionen ligger på 980 kr/flaska inklusive avgifter. Det är för mig helt obegripligt. Som jag skrev härom dagen är det en bra champagne men köp från Franskabolaget i höst i stället.

3 kommentarer:

  1. Jag började inte handla av Franskabolaget förrens i vintras, så missade senaste selosse-släppet. Men brukar dom sälja selosse rosé och årgångsvinet?

    SvaraRadera
  2. Ja, de släpper i princip allt från Selosse, inklusive vingårdsvinerna. Men för att få tag på rosén eller årgångsvinet måste man lägga sin beställning direkt - de tar slut på ett par minuter.

    SvaraRadera
  3. Dessutom säljs roséen och alla årgångsviner bara i kombination med Initial. Så du kommervatt få en hel del att dricka.

    SvaraRadera