tisdag 10 april 2012

Moët & Chandon och Paul Bara på magnum

Det har varit lite stiltje här på bloggen på grund av påskhelg och annat. Under påsken drack jag två champagner på magnum och det är verkligen något speciellt med magnumbuteljer. Dels är det den optimala flaskstorleken för champagne, dels är buteljerna så vackra. Det blir också extra festligt på något sätt.

Svärfar bjöd på Moët & Chandon Imperial Brut på magnum på långfredagen. Moët & Chandon är världens största champagnehus och Imperial Brut har varit deras storsäljare ända sedan den introducerades på 1860-talet. Jag har läst på Wikipedia att Moët sålde två miljoner flaskor om året redan 1872 – idag säljer de gissningsvis fyrtio miljoner flaskor om året varav kanske 30 miljoner flaskor Imperial Brut. Moët äger fler vingårdar än något annat hus men den enorma produktionen gör att kvaliteten blir lidande. Imperial Brut är ingen bra champagne och jag dricker den sällan, men det var intressant att prova från magnum. Hur var den då? Riktigt dålig faktiskt. En klibbig dosage dominerar och eftersmaken är nästan otrevlig. Jag är faktiskt överraskad – jag trodde att till och med Moët skulle vara bättre än så magnum.

På påskafton bjöd jag på champagne och jag hade med mig en Paul Bara 2002 på magnum. Paul Bara är en odlare från Bouzy som gör Pinotdominerade champagner. Prestigevinet Comtesse Marie de France innehåller 100% Pinot Noir medan vanliga årgångsvinet innehåller 80% Pinot Noir och 20% Chardonnay. Paul Bara gör även ett rödvin (på Pinot Noir, förstås), Bouzy Rouge, som finns i beställningssortimentet. Jag har inte provat Paul Baras rödvin men jag har inte blivit särskilt imponerad av några av de rödviner jag provat från Champagne, inte ens Egly-Ouriets Ambonnay Rouge som brukar rankas som ett av de bästa.

Nåväl, hur var då Paul Bara 2002? Väldigt Pinot-dominerad med mogna röda äpplen och plommon och fint integrerad syra. Jag håller faktiskt den här högre än den Comtesse Marie de France 1998 jag drack nyligen och eftersom Paul Bara 2002 fortfarande finns i beställningssortimentet för mycket rimliga 429 kronor är det stark köprekommendation. Jag kommer nog att lägga en beställning själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar