onsdag 7 mars 2012

Dags för ny dryckesauktion på nätet

Nu är det dags för en ny dryckesauktion arrangerad av Systembolaget i samarbete med Stockholms Auktionsverk. Som jag skrivit om tidigare är alla vårens auktioner nätauktioner och budgivning pågår nu till marsauktionen. Varje lott har en egen sluttid, champagnerna kommer att klubbas mellan kl 15.16 och kl 17.48 måndag den 12 mars.

Här följer lite köptips och varningar. Till att börja med undrar jag vad Systembolaget håller på med när de tar in viner som finns i Systembolagets ordinarie utbud just nu. Första lotten som säljs innehåller tre flaskor Dom Pérignon (1999, 2000 och 2002). Både 1999 och 2000 var väldigt svaga årgångar av Dompa medan 2002 finns till försäljning just nu på vilket Systembolag som helst. Utropspriset är dessutom satt så högt (5145 kr inkl klubbavgift) att du kan köpa fyra flaskor Dom Pérignon 2002 på Systembolaget billigare (4796 kr) än den här lotten. Pinsamt! Har inte värderarna tillgång till Systembolagets hemsida?

Sedan noterar jag roat att de Bollinger VVF 1999 som blivit osålda två auktioner i rad nu finns till salu igen. Här har värderarna satt för högt utropspris två gånger men nu är det sänkt till någorlunda rimliga nivåer, den här gången 5000 kr/flaska. Det är fortfarande i högsta laget men kanske att de blir sålda den här gången.

Vad ska man köpa då? Till att börja med så rekommenderar jag varmt Krug 1996, en lott med tre flaskor av den här fantastiska årgången av Krug. Jag har inte rört mina Krug 1996:or på ett par år men har hört att de börjar bli riktigt bra. Utropspriset på 6000 kr är rimligt.

Sedan finns det ett par intressanta 1990:or. Grande Dame 1990 finns i två olika lotter (den här och den här) och det är en väldigt bra årgång av Grande Dame, den bästa jag provat. Utropspriset på 1400 kr är rimligt och de borde gå för lite mer än så. Och så slutligen underbara Winston Churchill 1990, en champagne som är svår att få tag på. Det är svårt att säga att 2800 kr plus klubbavgift är billigt men den kostar oftast ännu mer så det är faktiskt ett riktigt bra pris.

Jag vill också höja ett varningens finger för några andra 1990:or. Det finns fyra lotter Dom Pérignon 1990 varav tre magnum, och just 1990 är för mig en svag årgång av Dom Pérignon. De gånger jag provat den har det alltid slutat med att jag sitter och funderar på om jag har fått en defekt flaska. Den är spretig och märklig. Satsa på 1988 eller 1985 i stället - två riktigt vassa årgångar av Dompa som inte finns med i den här auktionen men säkert dyker senare i vår. Även Salon 1990 vill jag varna lite för. Det är en årgång som inte verkar vara lika långlivad som Salon normalt är och den verkar redan vara på nedåtgående. En brasklapp: Det kan vara så att både Dom Pérignon 1990 och Salon 1990 är inne i en tunnel sedan ett par år tillbaka men personligen vill jag se ljuset i slutet av tunneln innan jag köper dem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar