lördag 24 mars 2012

Champagne- och matupplevelser i Alperna

Jag är just hemkommen från en skön minisemester med min fru till de österrikiska Alperna, närmaste bestämt Saalbach/Hinterglemm. Jag är i vanliga fall skeptisk till att boka halvpension när jag reser, men efter strålande recensioner på Tripadvisor gjorde jag det i alla fall när jag bokade rum på Theresia Gartenhotel. Det visade sig vara en riktig fullträff och jag kan varmt rekommendera hotellet, både för matupplevelserna och allt annat. Frukostbuffén var strålande (jag reser mycket och är kräsen) och till varje middag fanns det tre olika femrättersmenyer att välja mellan. Varje meny hade ett tema men det gick också bra att kombinera fritt mellan menyerna. Fokus låg på närproducerade råvaror, till exempel lamm från granngården, och allt höll mycket hög klass. Jag kanske börjar bli gammal men det var väldigt bekvämt att bara ta hissen ner till matsalen i stället för att ge sig ut på byn och leta restaurang varje kväll.

Vin då? Vinlistan innehöll en lång rad österrikiska viner men jag bröt mot det närproducerade temat och tog in en Comtes de Champagne 1998. Eftersom min fru kommer att vara ytterst måttlig med alkohol under en tid framöver räckte den här flaskan två kvällar. Också det en bra service att kunna spara en halv flaska champagne till dagen efter. Intressant nog kunde jag inte känna någon skillnad mellan första och andra dagen, vilket tyder på att det här vinet har lång lagringspotential. Det är väldigt ungt fortfarande med en påfallande syra men också en massa nötter både på näsan och i munnen. Den karakteristiska Comtes-sötman – dosagen är högre än i någon annan prestige från de stora husen – finns där men passade bra ihop med maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar