onsdag 1 februari 2012

Vårens första dryckesauktion - köptips

Till att börja med vill jag påminna om dagens lilla men bra champagnesläpp som jag skrev om för några veckor sedan. Roederer 2005:orna gick snabbare än jag hade trott men det finns några kvar i Stockholm och Göteborg. Veuve Clicquot Cave Privée 1990, däremot, finns det fortfarande gott om vilket förvånar lite.

Under våren blir det fyra dryckesauktioner i regi av Stadsauktion, en i februari, en i mars, en i april och en i maj. Nytt får våren är att auktioner sker helt och hållet på nätet. Varje auktion går under tre dagar där varje auktionspost har en egen sluttid. Den första går måndag-onsdag i nästa vecka och champagnerna ligger som vanligt först och klubbas alla redan på måndag eftermiddag, från kl 13.00 till kl 16.30. Budgivningen har startat och kan följas på Stadsauktions hemsida.

Finns det något intressant då? Ja, absolut. Jag kan rekommendera fyra intressanta poster:

Krug 1990 (1 flaska i kartong) - utropspris 2500 kr
Krug 1990 (1 flaska i kartong) - utropspris 2500 kr
Salon, fyra årgångar (88, 90, 95, 96) - utropspris 7000 kr
Krug Grande Cuvée (6 flaskor i kartong från tidigt 90-tal) - utropspris 9000 kr

Krug 1990 är en fantastisk champagne. För mig är 1990 en årgång som hyllats lite för mycket och jag tycker att 1988 är bättre, men Krug 1990 är väldigt bra ändå. Utropspriset är rimligt och de bör gå någonstans kring 2500-3000 kr.

Blandade lotten med Salon är intressant för att det är så bra årgångar. Med tanke på att de senaste två årgångarna (1997 och 1999) kostat en bra bit över 2000 kr på Systembolaget och alla fyra dessförinnan är bättre så är 7000 kr ett lågt utropspris. Jag skulle inte bli förvånad om den går för 10.000 kr vilket med 22.5% klubbavgift motsvarar drygt 3000 kr/flaska.

Krug Grande Cuvée med förrförra etiketten kan vara precis hur bra som helst och faktiskt i klass med Krugs årgångsviner. Därför är utropspriset även här rätt lågt. Jag skulle inte bli förvånad om de här går för 12.000 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar