onsdag 18 januari 2012

Dom Pérignon Rosé 1996

Jag har druckit många champagner genom åren men fram tills igår hade jag inte provat en av de mest mytomspunna: Dom Pérignon Rosé. Första årgången var 1962 och det var då den första prestigechampagnen som gjordes som rosé (Comtes följde 1966, Dom Ruinart 1969, Cristal 1974, Belle Epoque 1976). Den jag provade igår var 1996:an.


Till att börja med är etiketten och flaskan helt underbart vackra. Moët & Chandon är, liksom många andra champagnehus, duktiga på att designa sina flaskor. Den mörkrosa färgen på etiketten och det mörklila foliet kring flaskhalsen är helt underbara. Redan när man håller i flaskan har man fått en skön lyxig känsla.

Färgen på vinet är också helt underbar. En ljus orange färg, det går inte att ta fel på att det är en rosé.

Doften är svag och lite sluten och min första tanke är att vinet behöver luft, men i munnen är det rena smaksymfonin av röda bär. En kraftigt markerad syra avslöjar årgången. Det är en väldigt okomplicerad champagne som är svår att inte tycka om. Det finns inga mognadstoner alls utan det är en ung och fräsch upplevelse. Antagligen borde jag ha låtit den ligga ett antal år i källaren men jag kunde inte låta bli att prova.

Dom Pérignon Rosé finns inte att köpa på Systembolaget men brukar kosta runt 2500-3000 kr utomlands. Då är det senaste årgången förstås (vilket är årgång 2000 än så länge, 2002:am har inte släppts än) vilket på papperet är en klart svagare årgång än 1996.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar