måndag 12 december 2011

Undvik Nicolas Feuillatte

I förra veckan firade vi en grej på jobbet och Nicolas Feuillatte Brut Chardonnay låg på kylning. Jag var inte inblandad i valet av champagne och just Nicolas Feuillatte är för mig den klart sämsta champagnen som finns av de kända märkena. Allt de gör är dåligt, från deras vanliga non-vintage upp till deras årgångsprestige Cuvée Palmes d'Or.

Eftersom jag har rykte om mig att kunna en del om champagne var chefen för avdelningen lite orolig. Han sa att ”de har köpt något som jag inte ens tror är champagne, till och med jag känner att det är dåligt”. I stället hade han letat upp en flaska Veuve Clicquot Brut som jag fick ha i glaset. Jag är tacksam för det. Veuve Clicquot är kanske inte heller något favorithus men deras non-vintage är det i alla fall inget fel på. (Däremot ska den sötare varianten som brukar kallas ”Gula Änkan i Sverige undvikas.)

Som kuriosa kan nämnas att både Veuve Clicquot Brut och ”Gula Änkan” tillhör de fyra champagner som funnits längs på Systembolaget, om man får tro Systembolagets hemsida. De lanserades redan den 1 januari 1955 tillsammans med Lanson Rosé och Krug Grand Cuvée. Krug Grand Cuvée hette i och för sig Private Cuvée på den tiden men jag undrar hur mycket den kostade. Jag önskar att mina far- eller morföräldrar köpt på sig några lådor och lagt undan åt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar