onsdag 14 december 2011

Systembolaget och IOGT-NTO i oheligt samarbete

Det pågår just nu en kampanj mot den lagliga Internetförsäljningen av vin från andra EU-länder till Sverige. Kampanjen har genomförts genom en rad koordinerade debattartiklar samt en anmälan till ekobrottsmyndigheten mot ett tiotal vinklubbar med bas i andra EU-länder.

Det har framkommit att Systembolaget och IOGT-NTO tillsammans ligger bakom kampanjen (se till exempel dagens ledare i SvD) vilket är väldigt obehagligt. Att IOGT-NTO agerar i kampen mot andras konsumtion av alkohol är inte så konstigt, det är ju hela syftet med den organisationen. Men att ett statligt monopolföretag agerar på det här sättet är en ren skandal och jag hoppas och tror att det här är början på slutet för Systembolaget. (Det finns mycket skrivet på olika bloggar men jag kan rekommendera Jimmy Forsmans inlägg för några veckor sedan.)

Själv köper jag nästan all champagne utomlands nuförtiden. Dels använder jag Franskabolaget som ibland har viner från mina favoritodlare Jacques Selosse och Vilmart i sina kampanjer, dels använder jag engelska och franska vinhandlare som inte riktar sig specifikt mot den svenska marknaden. Oftast blir det engelska Fine+Rare men jag kan också rekommendera Farr Vintners. Vad är fördelarna med att köpa utomlands då? Det finns framför allt tre fördelar:
  • Det är billigare
  • Man behöver inte köa
  • Man kan hitta fler årgångar än den allra senaste
För att ge några prisexempel så kostar Dom Perignon 2002 990 kr i England (1199 kr på Systembolaget), Bollinger La Grande Année 2002 604 kr i England (849 kr) och Taittinger Comtes de Champagne 2000 748 kr i England (1350 kr). Och vill man ha Comtes 1998 som är en bättre årgång än Comtes 2000 så kostar den 913 kr i England medan den aldrig mer kommer att finnas på Systembolaget.

Sedan tillkommer svenska alkoholskatt på 16 kr/flaska och frakten till Sverige, vilket kräver lite pappersexercis. Den här delen slipper man när man handlar via Franska Bolaget och andra importörer som vänder sig till svenska marknaden. Då sköter de allt åt en.

2 kommentarer:

  1. Håller helt med. Finns ju ett bra inlägg på www.finewines.se om man vill gräva lite i regler och hur man gör för att ta hem vin men som sagt, köp där det är bäst pris och tillgänglighet, oavsett om det är FRW i England eller Systembolaget

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag läser den här bloggen ibland (den är jättebra, för övrigt!) och jag vill bara säga att jag som vinintresserad har följt debatten noga. Jag skrev till SB:s presschef och belyste just detta att de skriver att vinklubbarna är olagliga (de som betalar skatter i Sverige etc) och fick till svar att DE ÄR VISST OLAGLIGA. Idag har jag mailat till Maria Larsson om detta. Jag tycker att det är skandal att SB:s över huvud taget ger sig in i detta och ännu värre att de utpekar företag som olagliga utan grund. Jag vill uppmana alla att framföra sina åsikter och inte bara sitta hemma och tycka. Du kan få ta del av det jag skrev till socialdep om du vill.

    SvaraRadera