måndag 7 november 2011

Tankar kring roséchampagne

Roséchampagne är ett intressant kapitel. För några årtionden sedan såg man i allmänhet ner på roséchampagne som en andra klassens champagne men på senare har intresset för roséchampagne ökat. Det anses numera ofta som extra festligt, både i Sverige och utomlands. I takt med att allt fler har upptäckt hur god (vit) champagne kan vara både som aperitif och till mat har roséchampagne blivit vanligare som en dryck att fira med.


Hur bra är då roséchampagne? Idag får man generellt betala lite extra för en roséchampagne än för motsvarande vit. Det populära svenska prisvärdhetsmåttet uppfylls därmed i princip aldrig. En Bollinger Special Cuvée för 389 kr är minst lika bra som Bollinger Rosé för 499 kr. Roederer 2004 för 429 kr är minst lika bra som Roederer Rosé 2006 för 525 kr. Nu när jag ändå kollat upp priserna måste jag också nämna att årgångs-Roederer för 429 kr är rena fyndet! Jag måste nog gå och köpa en låda eller två.

Om man är nyfiken och vill dricka bra viner även när det finns mer prisvärda alternativ, så vill jag gärna ge lite tips på bra roséchampagne. Man måste gå upp i pris för att hitta godbitarna. I Systembolagets utbud skulle jag vilja säga att man måste ända upp till Gosset Grand Rosé Brut för 459 kr för att hitta en riktigt bra roséchampagne. Det är synd att de bytt etikett bara, den gamla var snyggare (den nya till höger):

I övrigt kan jag rekommendera ovan nämnda Roederer Rosé 2006 och följande champagner:

Pol Roger Rosé 2002 för 499 kr
Pol Roger är ett av mina favorithus i Champagne men rosé är inte deras starka sida. Den här årgången är dock ett undantag - en härlig champagne.

Cuvée William Deutz Rosé 1999 för 893 kr
Willam Deutz är en pålitlig prestigechampagne, både vita och rosén. Just den här verkar det inte vara någon större efterfrågan på i Sverige så Systembolaget har sänkt priset med 20% två gånger om – den kostade nästan 1400 kr från början.

Bollinger La Grande Année Rosé 2002 för 1265 kr
2002 är en toppårgång för Bollinger. Framtiden får utvisa om den rentav är bättre än 1996:an.

Krug Rosé för 1992 kr
Den här är också nedsatt i pris, tro det eller ej. Liksom allt annat Krug gör en fantastisk champagne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar