torsdag 10 november 2011

Pubologi

Jag besökte igår Pubologi för första gången. Jag har varit på systerrestaurangen Djuret ett antal gånger och ska antagligen besöka Leijontornet 12x8 i vår. De här krogarna har gemensamt att de satsar på intressant koncept (tre olika), mat av högsta klass och bra viner med rimliga påslag. Både Djuret och Pubologi tillhör Stockholms allra bästa restauranger, precis i skiktet under Michelinkrogarna. Leijontornet siktar ännu högre men det får jag återkomma om.

Pubologi är en gastropub utan bardisk, där de flesta gästerna sitter vid ett långbord. Jag och min fru placerades mitt emot varandra. De serverar ovanliga och intressanta öl och har dessutom en av Stockholms bästa vinllistor.
Pubologi har mellanrätter där två rätter ska motsvara en vanlig rätt i mängd. Min fru och jag tog in en charktallrik med pickles och pan con tomato, vi fick en amuse-bouche och sedan åt vi båda ravioli som första rätt:
Ravioli con tartufo nero. Ravioli fyllda med mjukbräserad oxsvans från Upplandsbonden. Serveras med kräm på Butternut-pumpa, vattenkrasse, oxsvansbuljong, råhyvlade champinjoner och riven svart Piemonte-tryffel

Vilka underbara smaker. En helt perfekt rätt med mycket snygg uppläggning. Om man ska vara kritisk så var det lite för mycket oxsvansbuljong men jag äter gärna den här rätten igen.

Jag provade några intressanta öl: Mohawk Rye Lager, Visby Weiss, en isländsk Red Ale och Gonzo Imperial Porter. Min fru drack två glas Brunello di Montalcino (kommer inte ihåg producenten), eller "drakblod" som den utmärkte servitören beskrev vinet.

Nästa rätt blev det tre saliccias för min del, gjorda på gris, kalv och lamm. Griskorven med rödbetssallad, kalvkorven med vit bönpuré och tryffel, lammkorven med persiljesallad. Alla korvar serverades i bröd med senap och ketchup vid sidan om:


Kul rätt och mycket gott!

Min fru tog en grov tartar på biff med äggula, pepparrot och jordärtskockskräm.

Sedan såg vi att bordsgrannarna hade fått in pommes frites som såg helt underbara ut så vi beställde in en skål till oss också. Smala goda pommes frites, kanske de bästa jag smakat.

Avslutade med att dela på en efterrätt: Kräm på Ocumare-choklad med karamelliserad nötmix, lättsaltad karamellglass, brynt smör och syrligt mjölkskum.

Vilken härlig middag. Det blir garanterat återbesök på Pubologi snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar