måndag 28 november 2011

Coca-Cola, isbjörnar och majssirap

Befinner mig i Kanada på jobbresa och köpte just en Coca-Cola och fick till min förvåning en vit burk ur automaten. Befarade först att jag fått någon lightvariant av misstag men det visade sig att Coca-Cola har en kampanj tillsammans med WWF för att samla in två miljoner dollar för att stödja isbjörnar. Därav en vit isbjörnsburk. Det känns bra—nu kan jag dricka Coca-Cola med lite bättre samvete den här veckan.


Däremot är jag inte förtjust i att Coca-Cola använder majssirap i stället för socker som sötningsmedel i Nordamerika. Eftersom majssirap är mycket billigare än socker i USA innehåller USA-tillverkad Coca-Cola inget socker alls och det påverkar smaken. Det är svårt att beskriva, det är lika sött men på ett annat sätt. Jag tycker inte om det i alla fall. Här i Kanada innehåller Coca-Cola socker eller majssirap, enligt innehållsförteckningen. Jag kan dock slå vad om att dagens vita burk innehöll mer socker än när jag var här senast. Undrar om de häller i det som är billigast för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar